Kétmillió. Ennyi annak a nálunk kevésbé ismert Toyota típusnak a darabszáma, amelyet az elmúlt évtizedben Amerikában értékesítettek. Ezzel az ország első számú középkategóriás pickupja lett. A középkategóriás platósok piaca ott manapság meglehetősen zsúfolt, mivel néhány Amerikában honos versenyző (Chevy Colorado, GMC Canyon, Ford Ranger) erőteljesen kúszik felfelé az eladási listákon. Megfosztva ezzel a Tacomát az előkelő dobogós helyezésektől. Ugyanakkor még ennek ellenére is a Toyota-kereskedők 248 000 darabot adtak el belőle 2020-ban.

Az 1995-ben a nagy múltú Toyota Pickup dublőreként érkezett meg a Tacoma, amely nagyobb, kifinomultabb és valamivel kényelmesebb is, mint elődje. Talán ezek miatt is jobban megfelelt az átlagfogyasztók elvárásainak. Megjelenésével azonban szembe ment a Hilux paramétereivel, gondolva az olyan sofőrökre, akik munkára és szórakozásra egyaránt használnák.

A 2021-es a harmadik a Tacoma generációból, amelyet először 2016-ban mutattak be. Az első két generáció körülbelül tíz évig tarolt, így a tendenciát nézve 2025-ig valószínűleg nem fogunk messzemenőkig új modellt látni. A 2016-os modell egy teljesen átdolgozott terepjáró volt, amely megerősített vázra épült, illetve az elődöknél sokkal több kényelmi funkcióval rendelkezett és jobb úttartás is jellemezte. Ettől függetlenül az első és második generációs Tacomák gyermekbetegségei még mindig megvannak. A jármű hasznos teherbírását körülbelül akkor lehetne kihasználni, ha a platóra tulajdonképpen nem raknának fel semmit.

A Tacoma egyáltalán nem bírja a nagy súlyt

A terepjáró maximális hasznos terhelhetőségét úgy határozzák meg, hogy a gyártó által megadott megengedett legnagyobb össztömegből levonják az autó önsúlyát. A megengedett legnagyobb össztömeg azt a maximális súlyt határozza meg, amelyet egy jármű biztonságosan elbír anélkül, hogy alkatrészei megsérülnének vagy instabillá válnának a normál közlekedés során. Az önsúlyt általában a jármű súlya adja, amikor menetkészen fel vannak töltve a folyadéktartályok, kivonva ebből az utasok és az esetleges rakomány tömegét. Az SR5, TRD Off-Road, TRD Pro vagy más 4WD felszereltségi szintek opcióival a hasznos teherbírás erősen lecsökkent.

A Tacoma alacsonyabb hasznos teherbírása arra enged következtetni, hogy inkább multifunkciós eszköznek, mintsem munkagépnek tervezték. Kényelmes utazásra, jó menetdinamikára és lágy felfüggesztésre épült. Hiányzik belőle a hazánkban nagy népszerűségnek örvendő kortársának, a Toyota Hiluxnak a teherbírása. Talán sokak számára meglepő, de a Hilux csak az Egyesült Államokon kívül kapható. A két modell felépítése ugyan különbözik egymástól, de méretben nagyon közel állnak egymáshoz.

Kényelmes utazás kontra alacsony terhelhetőséggel

A modern Tacoma kettő- vagy négykerék-meghajtással, négy- illetve hathengeres motorral kapható, így szinte minden vásárló megtalálhatja a számára legkedvezőbb konstrukciót. Azok, akik a legmagasabb szintű TRD Pro felszereltséget választják, olyan pluszokat kaphatnak, mint a zárható differenciálművek, a kifinomult kipörgésgátló és a számítógépes navigációs rendszerek, vagy akár a jobb vezethetőséget elősegítő, továbbfejlesztett lengéscsillapítók.

Az alacsony teherbírás miatt a Tacoma nem tudja felvenni a versenyt a Chevy Colorado vagy a Ford Ranger vontatóerejével. Ettől függetlenül még mindig képes kicsit komolyabb súlyt húzni, de csak akkor, ha a sofőrt nem bánja, hogy ezt kissé lassan teszi.

A fentebb felsoroltak ellenére, mégis miért olyan népszerűek a vadászok körében?

A Tacoma értékesítésének két legfőbb okának semmi köze a hasznos teherbíráshoz, a lóerőhöz, a kényelemhez vagy a terepjáró képességekhez. Közvélemény-kutatásokból kiderül, hogy a két legjobb tulajdonsága a megbízhatóság, és -bármilyen meglepő is- a viszonteladói érték. A Tacoma jó választás, ha olyan autót szeretne, amely ritkán igényel szervizelést. Sok Tacoma-tulajdonos csak olajcserére, új fékekre és gumiabroncsokra költ. Ennyire tartósak.

A megbízhatóság talán ennek a gépjárműnek a legfőbb erénye. Viszont a harmadik generációs pickupok a hatfokozatú automata sebességváltóval elkezdhetik beszennyezni ezt a hírnevet. Sok tulajdonos számolt be vezethetőségi problémákról a legújabb automata sebességváltóval kapcsolatban. Ettől függetlenül a Toyotának nem okoz gondot vevőket találni, és úgy tűnik, hogy a váltóproblémák inkább csak bosszúságot jelentenek, ami további kalibrálással javítható. Ha a vevő használt Tacomát keres, célszerű egy 2014 körüli, második generációs gépet választani, mivel ezek a gépek a 2016-os újratervezés előtt 10 évnyi fejlesztésen estek át.

Azoknak a sportvadászoknak, akik a területet járják és nem kell utánfutót húzni vagy terhelni a platót, a Tacoma nagyszerű választás. Olcsóbb a fenntartása és az üzemanyagköltsége, mint a legtöbb gépnek a kategóriájában. Kisebb, mint az átlagos pickupok így városban is könnyebb vele közlekedni, parkolni és a területen is fürgén mozog. A nagy fülkében rengeteg hely van, a kényelmes hátsó ülésen pedig bőven elférnek az utasok.

Tarjányi Lili

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

A többi cikket se hagyd ki!