A Titan XD ár-érték arányban talán az egyik legerősebb pick-up a piacon. V8-as 5,6 literes, 400 lóerős motorral, 9 sebességes kéziváltóval szerelve a terepjárók szerelmeseinek körében nagy népszerűségnek örvend. A Nissan az 1960-as évek végén lépett be az amerikai teherautópiacra, ahol „zsebméretű” terepjáróit Datsun márkanév alatt árulta. A következő három és fél évtizedben a Nissan továbbra is kis gépjárműveket értékesített az Egyesült Államokban, de a 2004-es Titan mindezt megváltoztatta. A Japánban gyártott új teherautó olyan kihívást jelentett a detroiti autógyártóknak, amilyet a fiatal Toyota Tundra még nem. Aztán 12 évvel később a Nissan egy erősebb Titan XD-vel próbálta meg feltornázni az eladásokat.

Amikor a Nissan 2016-ban bemutatta a Titan XD-t, “majdnem nehéz teherautó” megnevezést alkalmazott. A masszív építmény mellett az XD kétféle motorral volt rendelhető: a standard 5,6 literes Endurance V8-as motorral és egy 5,0 literes Cummins dízellel. Emellett kiváló minőségű alkatrészekkel és a következő évben megjelent Titan második generációját tükröző külsővel is rendelkezett. Az XD-t úgy tervezték, hogy tovább vigye az eredeti Titan képességeit. Íme néhány teszt összesítése.

Titan XD konfigurációk és felszereltségi szintek

Az egyszerűség kedvéért a Titan XD csak egy konfigurációban kapható, bár a Nissan egykor mindhárom fülkeméretet beharangozta. Ma az XD egy kizárólag 4×4-es pick-up fülkével rendelhető. A Nissan a felszereltségi szinteket is lecsökkentette, de még így is négy opciót kínál, amelyet a következő fantázianevekkel látott el: S (alap), SV (“Mindenki”), Pro-4X (terepjáró), Platinum Reserve (prémium)

A tessztvezetések során szerzett első benyomások a Titan XD-ről

Adott egy Platinum Reserve felszereltségi szintű tesztautó. Külsőleg a magas motorházteteje, éles piros fényezése, krómozott díszítése és megmunkált 20 colos kerekei szemet gyönyörködtető csomagot alkotnak. Belül az XD ugyanazzal az elrendezéssel és méretekkel rendelkezik, mint a széria Titan. A tesztautó elöl és hátul nyeregbarna bőrülésekkel (természetesen perforáltak), hozzá illő konzolfedéllel és ajtópanelekkel, valamint egészséges mennyiségű krómmal és faberakásokkal volt felszerelve. Méreteit tekintve az XD vezetőfülkéje megegyezik a széria Titanéval. Az utastérben tágas lábtér állt rendelkezésre, különösen hátul. Ezzel szemben az ülésen teljes létszámmal kissé korlátozott volt a hely.

A műszerfal mögött kifejezetten régimódi érzés fogadja a vezetőt, köszönhetően az aránytalannak tűnő kormánykeréknek, a kormányoszlopra szerelt mechanikus váltókarnak és néhány markáns analóg kezelőszervnek, például a 4×4 működtető kapcsolónak. Bár egyesek talán nem szeretik az ilyen visszautalásokat, mások kifejezetten élvezik a tapintható visszajelzést és az irányíthatóság érzését, amit ezek biztosítottak. Ennek ellenére az utastérben még mindig rengeteg modern kényelmi funkció található, beleértve az érintőképernyős kijelzőt és a hagyományos stílusú műszerfalat, valamint a vezetői információs képernyőt.

Mit tud az XD asztfalton?

Bár az 5,6 literes V8-as bőséges teljesítményt és nyomatékot ad le, a gázpedálra lépve ez különösebben nem tűnik fel. Ennek ellenére a terepjáró a kezdeti tétovázás után elég jól gyorsul. A lengéscsillapítók korlátozott csillapítást biztosítottak, emlékeztetve a használót arra, hogy egy munkára szánt terepjárót vezet. Az autópályán az a tapasztalat, hogy hátrányosak a nagy, de korlátozó főtükrök, és gyakran a kisebb tükrökre kell támaszkodni, hogy megbízhatóan ellenőrizni lehessen a holttereket.

A Titan XD az igazi közegében, avagy mit tud a terepen?

Az erdei éles kanyarokat az extra hosszúsága ellenére is könnyedén veszi. Az összkerékbe kapcsolás gyerekjáték és amint elindul, a rendszer elég jól teljesít a földön és a kavicson, ezen felül könnyedén ellenáll a csúszásnak a Platinum Reserve széria teljes évszakos gumiabroncsai ellenére. Azt figyelembe kell venni, hogy a 4Lo fokozatba kapcsolás több megfontolást igényelt, mint a 2WD és a 4Hi közötti váltás. A hegyről lefelé vezető úton a sebességváltó kézi üzemmódba használandó, hogy szabályozottabb sebességgel haladhasson a vezető. (A váltókaron lévő kapcsoló megnyomásával aktiválható a kézi váltás, míg ugyanennek a gombnak a lenyomása és nyomva tartása visszakapcsolja a terepjárót automata üzemmódba.) A Titan XD vezetői kézikönyv szerint az első fokozat csak sziklamászáshoz és hasonló tevékenységekhez való.

 

Telitalálat a Nissantól

A Titan XD alapkivitelű 5,6 literes V8-as motorja több teljesítményt (400 LE) és nyomatékot (413 lb.-ft.) ad le, mint bármely más alapmotor a piacon. A terepjáró viszonylag lassan indul, de az első fokozatból való kikapcsolás után jól gyorsul egy ekkora járműhöz képest. A sebességváltó kézi üzemmódja vezetés közben is kapcsolható. Ez megkönnyíti a két üzemmód közötti váltást. Nem úgy, mint a konkurens autóknál, de emiatt egy kicsit könnyebb elfelejteni az automata üzemmódba való visszakapcsolást is. A Titan XD kényelmes, tágas utastérrel, rengeteg lábtérrel, tisztességes fejtérrel (az opcionális napfénytető nélkül) és rengeteg kényelmi funkcióval rendelkezik. A terepjáró elektronikai csomagja rengeteg funkciót biztosít. Viszonylag kicsi az érintőképernyő, amelynek pozitív mellékhatása, hogy nem zavaró az út során. A teherautó számos elektronikai és elektromos csatlakozóval is rendelkezik (USB, USB-C, 12 és 120 voltos). Az XD könnyűszerkezetes hátsó ajtaja csillapított, és egykezes nyitásra és zárásra is alkalmas. Az autó alacsony műszaki színvonalú kialakítása a jövőbeni javításokat olcsóbbá és az otthoni szervizelők számára könnyebben lehetővé teszi. Bár a Titan XD nem a legnagyobb értéket képviseli a piacon, arányaiban egyáltalán nem túlárazott.

Van azonban némi kiküszöbölendő hiánya is. Nézzük melyek ezek!?

A Titan XD úgy közlekedik, mint egy nehéz teherautó. Bár az utazás nem szörnyű, a kényelem szempontjából sok kívánnivalót hagy maga után, illetve a fülke is kissé hangos. A Nissan oldalsó tükrök elrendezésének és konfigurációjának megválasztása kissé elhibázott. A nagyobb felső tükrök elektronikusan állíthatóak, de frusztrálóan szűk látómezőt biztosítanak, ami gyakran nem mutatja megfelelően a holtteret. A jóval kisebb alsó tükrök kárpótolnak a látási problémákért, de azokat kézzel kell állítani. Sajnos az XD tartalmaz néhány alacsony költségű elemet. Különösen az alacsony felbontású kamerák tűnnek ki más terepjárókhoz képest, emiatt jelentős vizuális torzulást észlelhető a szélvédőn az utasoldali A oszlop mentén. Mint a legtöbb modern pick-up esetében, az olajmérő pálca az alacsonyabbak számára kissé nehezen elérhető. A teherautó elektorikai rendszere nem túl felhasználóbarát az aktív vezetők számára. Nehéz megtalálni a lejátszás/szünet audio vezérlőket a zsúfolt kormánykeréken (ha vannak ilyenek), és az érintőképernyő elérése anélkül, hogy levenné a vezető a tekintetét az útról, szinte kivitelezhetetlen A Platinum Reserve teherautó 2022-ben nem tudott megfelelni a csúcskategóriás terepjárók szabványainak.  Az opcionális napfénytetővel felszerelt autók tetővonala hátul alacsony volt. Ahhoz, hogy terepgumikat kapjanak, a vásárlóknak a Pro-4X felszereltséget kell választaniuk, mivel többek között ez a funkció más felszereltséghez nem áll rendelkezésre.

Mi a helyzet a vadászatra való alkalmassággal?

Ha szereti a nehéz terepjárókat, de az alapfelszereltségnél nagyobb hasznos teherbírásra van szüksége, a Nissan Titan XD lehet a megfelelő választás. Míg egy megfelelően konfigurált F-150 képes felülmúlni a Nissan teherbírását, ami jelentős többletköltséget jelent, így az XD olcsóbb (bár nehezebb) opció. Így az XD kívánatos választás lehet a nehéz terheket szállító vadászok számára. Ennek ellenére a Titan XD olyan piaci rést tölt be, amely nem feltétlenül felel meg más vadászok igényeinek. Ha egy kényelmes, mindennapos vezetésre szánt járművet szeretne, amely egyben vadászkocsi is, talán jobban jár egy másik választással.

Építse meg a tökéletes Titan XD-t!

A Nissan minimálisra csökkenti az extra funkciókat, ami a testreszabást nem teszi sem praktikussá sem olcsóvá. Így a legjobb, ha az ember az XD Pro-4X felszereltségi szintjét választaja, a terepgumikkal. Ezen túlmenően Titan tárólódobozokat, a rögzítőbilincseket és a tetősíneket, plusz gumiszőnyegeket és esetleg egy-két más belső védő kiegészítőt is érdemes beépíteni a csomagba. Ezzel szemben egy hasonlóan konfigurált SV modellel utángyártott gumikkal csak jóval kevesebbet spórol. Az alsó kategóriás S modellekből hiányoznak a megfelelő csúszásgátlók, így sok vadász számára alkalmatlanok, a Platinum Reserve modellek pedig a legtöbb vadász számára még A/T gumiabroncs-frissítés nélkül is túl gazdagnak felszereltségűnek tűnnek.

Tarjányi Lili

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!