Még mindig rengeteg nagyszerű Browning Auto 5 sörétes puska van a használt piacon. –
Nincs még egy olyan érzés, mint egy eredeti Browning Auto 5, amikor elsül. Az egész cső hátrafelé mozog a zárral, majd előre, amikor felveszi a következő töltényt, és visszatér az tüzelő helyzetbe. Az Auto 5 számos rajongója szerint ez az egyedülálló pattogó visszarúgás-érzés csak egy újabb módja annak, hogy tudd, hogy a valaha gyártott legjobb félautomata puskával lövöldözöl.
Még ma is látni Auto 5-ösöket a kacsapuskák között, 120 évvel a fegyver kifejlesztése után, és a modern fegyverekkel ütésről ütésre lőnek. Igaz, az új félautomata sörétes puskák technológiailag talán már megelőzték, de a tény ettől még tény marad: John Browning feltalálta a félautomata puskát, és mindenki más a következő 60 évben próbált felzárkózni, de nem sikerült.
Még ha így is tettek, az Auto 5 további 30 évet élt túl a gyártásban, míg végül az 1990-es években nyugdíjba vonult.
Browning, aki életében több mint 120 szabadalommal rendelkezett, az Auto 5-öst tartotta a legnagyobb találmányának. Ez volt a legjövedelmezőbb is. Az Auto 5-öst 1903-tól 1998-ig, közel 100 éven át gyártották. Háborúban és békében, vadászfegyverként, trap puskaként, skeet puskaként és harci puskaként is szolgált. Több mint két és fél millió darabot gyártottak belőle, és ebben még nincsenek benne a licenc alapján gyártott, majdnem azonos Remington Model 11-esek és Savage 720-asok. Ha ezeket a fegyvereket is hozzáadjuk, akkor az összesítés jóval 3 000 000 fölé emelkedik.
Browning Auto 5 legfontosabb tény
- Zárszerkezet: Hosszú visszarúgó félautomata
- Gyártásban: 1902-1998
- Tervező: John M Browning
- Kaliberek: 12, 16, 20
- Figyelemre méltó változatok: Light 12, Sweet 16, 12 és 20 kaliberes magnum
Az Auto 5 születése
Amikor elkezdett dolgozni a félautomata puskáján, Browning már kihasználta a táguló gázokat a félautomata és a teljes automata működések beindítására. A sörétes puskához más megközelítésre volt szüksége. A katonai fegyvereknek csak egyetlen, szabványos tölténnyel kell működniük, míg egy sportpuskának könnyű céltöltetekkel, szabványos vadásztöltetekkel és nehéz vízi madárlövedékekkel kell működnie. A lőszerek ilyen sokféleségéhez olyan szerkezetre van szükség, amely mindenféle sebességű, hasznos töltetű és nyomású töltényt képes megforgatni. A Browning kereste a módját annak, hogyan lehet szabályozni a tolózár sebességét és azt a sebességet, amellyel a zárszerkezet a céltöltényektől a nehéz vadásztöltetekig mindenféle töltetekkel ciklikusan működik.
1898-ban testvéreivel három prototípust építettek. A legígéretesebbnek tűnő konstrukció a hosszú visszarúgás elvén működött. Hosszú visszarúgás esetén a cső és a zárszerkezet együtt mozog vissza. A tolózár rövid időre visszatartódik, miközben a tárcső rugója előre hajtja a puskacsövet, és az elhasznált hüvelyt kidobja az előre mozgatásnál, majd a tolózár követi, miközben a felemelő a következő töltényt feljebb viszi, ahol a tolózár becsúsztathatja azt a tárba, majd lezár.
Egy ilyen rendszerben minél nehezebb a lőszer, annál gyorsabban hajtja hátrafelé a zárat és a csövet. Készítsen olyan hosszú visszarúgású fegyvert, amely könnyű töltetekkel is működik, és a nehéz töltetek olyan erősen hátraküldik a csövet és az zárszerkezetet, hogy az végül tönkreteszi a fegyvert. Használjon elég erős rugókat ahhoz, hogy nehéz lőszerekkel is ciklikusan működjön a fegyver károsodása nélkül, és a könnyű lőszerek visszarúgása nem lesz elég ahhoz, hogy az zárszerkezet működjön.
Browning válasza egy sor állítható súrlódó gyűrű volt a tárcsövön, amely a megfelelő mennyiségű fékezést biztosította a könnyű és nehéz lőszerekhez. A Browning testvérek alaposan tesztelték a fegyvert, többet, mint John bármelyik másik tervét, hogy biztosak legyenek abban, hogy tökéletesen működik. Amikor ez sikerült, a Winchesterhez vitte a fegyvert.
Az Auto 5 piaci bevezetése
Sok feltalálóval ellentétben John Browningnak jó üzleti érzéke volt. Tudta, hogy az Auto 5 forradalmi, és hitt abban, hogy hatalmas siker lesz belőle. 1883 és 1900 között 44 fegyvertervet adott el a Winchesternek. Ezúttal jogdíjat követelt. A Winchester T.G. Bennet elutasította. A tárgyalások egyre hevesebbé váltak. Browning szakított a Winchesterrel, és soha többé nem adott el nekik fegyvert.
Ezután elvitte a fegyvert a Remingtonhoz, de azon a napon, amikor Browningnak találkoznia kellett volna a Remington elnökével, Martellus Hartley-val, Hartley szívrohamban meghalt, miközben Browning az irodája előtt ült a váróteremben. A Remington új vezetése elutasította a fegyvert. Browningnak nem maradt más választása, mint a belgiumi FN-hez fordulni, akivel már korábban is együtt dolgozott. Az FN a Browning Arms Company számára készítette a fegyvert. John végül mégis licencbe adta fegyverét a Remingtonnak, amely 1905-től 1947-ig gyártotta azt Remington Model 11 néven. Halála után a Savage-nek is licenszelték a konstrukciót, amely Model 720 néven 1930-tól 1949-ig gyártotta.
A második világháború alatt, amikor Belgiumot a nácik megszállták, a Remington gyárban a 11-es modell mellett Auto 5-ösöket, becenevükön “amerikai Browningokat” is gyártottak. 1976-ban a növekvő belga munkaerőköltségek arra késztették a Browningot, hogy az Auto 5 gyártását az FN-től a japán Mirokuba helyezze át. Az Auto 5 futása 1998-ban ért véget, miután 2 700 000 A5 készült. Az Auto 5 élettartamának legvégére elavulttá vált: a legtöbb más félautomata gépkarabély minden töltetet képes volt beállítás nélkül kilőni, sokszor csökkentett visszarúgás és nagyobb megbízhatóság mellett. Ennek ellenére az Auto 5 volt az, ami mindezt lehetővé tette.
Auto 5 változatok
Az Auto 5 számos változatban jelent meg háromféle – 12, 16 és 20 – kaliberben, sport-, trap-, skeet-, szarvasvadászati, katonai és rendvédelmi célokra. 1937-ben a Browning bevezette az egyik legkedveltebb konfigurációt, a könnyített “Sweet 16”-ot, amelyet 1975-ig gyártottak, kivéve a második világháborús éveket, amikor Németország megszállta az FN gyárat. A 80-as évek végén/korai 90-es évek elején a japán Sweet 16-osok léteztek rövid ideig. A háború után a Browning 1958-ban egy 3 hüvelykes magnum 12-es kaliberű puskát, 1967-ben pedig egy 3 hüvelykes 20-as kaliberű puskát kínált. Továbbá 1958-tól kezdve a Browning megjelent a Super Lightweight Auto 5, először ötvözött ravaszvédővel és egyéb alkatrészekkel, majd végül ötvözött tokkal, amelyek a 20-as kaliberű fegyver súlyát egyenletes 6 fontra csökkentették.
Tippek az autó vásárlásához és birtoklásához 5
A Browning Auto 5 ma is alkalmas tereppuska. Ez Belgiumban készült. –
A 2,7 millió gyártottból még mindig rengeteg Auto 5-ös van a környéken. Nincs ok, amiért az egyik ne lehetne az Öné. Ahogy az várható volt, a 16-os és 20-as modellek a legdrágábbak. 2000 dollár felett kezdődnek, és onnan felfelé mennek az állapottól függően. A belga fegyverek hozzák a legmagasabb árakat, és a legkívánatosabb Auto 5-ösök a “kerek gombos” markolattal rendelkeznek, amit ma Prince of Wales markolatnak neveznénk.
1000 dollár alatt találhatsz 12-es kaliberű lövőt, és ne húzd fel az orrod a Miroku gyártmányú japán Auto 5-ösökre. Egyrészt elég kemény acélból készült csöveik vannak acél és volfrámvas lövéshez. Ha belga gyártmányú A5-öst veszel, akkor csak ólom- vagy bizmutlövedékkel lőhetsz. Vannak olyan A5-rajongók, akik szerint a belga fegyverek presztízse ellenére a japán fegyverek ugyanolyan jól készülnek – és talán egy kicsit jobban is.
Továbbá, mint olyan ember, akinek az első fegyvere egy Auto 5 volt, elmondom, hogy a tokra gravírozott “Light Twelve” felirat egyenesen hazugság. Az enyém nyolc font volt, ami végül arra késztetett, hogy eladjam. Ennyi év elteltével, egy másik Light 12-est keresek. Csodálatos fegyver volt, amellyel az első mindenből sokat lőttem, a galamboktól a szarvasokig.
Tartsa tisztán, kenje be egy kicsit a tár csövet, és az Auto 5 nem fogja cserbenhagyni. Szeretnék újra egyet, hogy kacsákra és libákra lőhessek 2 ¾ hüvelykes bizmuttal.
Ha használt Auto 5-öst vásárol, az ellenőrzési listájára vegye fel a “gyűrűket”, az “elülső véget” és a „töltényűrt”. Győződjön meg róla, hogy mindkét súrlódó gyűrű a helyén van. Az Auto 5-ösök gyűrűk nélkül is működnek, de a fegyver és ön is meg fog szenvedni nélkülük. Az Auto 5 elülső részei vékony fából készülnek, és hajlamosak megrepedni vagy elvetemedni (ha felülről lenéz, látni fog egy rést a fa és az acél között), különösen akkor, ha a fegyvert nem megfelelően beállított gyűrűkkel lőtték ki. A legtöbb Auto 5-ösön az elülső vég belsejébe van ragasztva egy diagram, amely megmutatja, hogyan kell beállítani a gyűrűket nehéz és könnyű lőszerekhez. Néhány Auto 5-ös (főleg 16-os), a második világháború előtt készült, 2 9/16 hüvelykes töltényűrrel rendelkezik, de egy fegyverkovács átalakíthatja őket modern lőszerek kilövésére.
Míg a legtöbb fegyverkovács meg tudja javítani az Auto 5-ösöket, a Missouri állambeli Hillsboro városában található Art’s Gunshop Browning szakértői már minden olyan problémát láttak, ami egy Auto 5-ösnél előfordulhat. Ők azok az emberek, akiket a régebbi Auto 5-ös felújításában is szeretne látni.
Végső gondolatok a Browning Auto 5-ről
Az új Browning A5 az eredeti Auto 5 felett. –
Igen, a Browning ma már gyárt A5-öt, amely hasonlít az eredeti Auto 5 púpos profiljára. Ez nem ugyanaz a fegyver, mint a Browning hosszú visszarúgású modellje. Ez egy tehetetlenségi működtetésű fegyver, a Benelli mintájára. Bizonyos szempontból jobb fegyver, mint az eredeti John Browning találmány: könnyebb, és minden töltetet képes kilőni beállítás vagy súrlódó gyűrűkkel való babrálás nélkül. Nincs kétségem afelől, hogy ha Browning élne, hogy lássa az A5-öt, jóváhagyná.
Az új A5 semmiképpen sem kisebbíti névadóját. Az eredeti Auto 5 a történelem egy darabja, amellyet lehet lőni. A régi módon készült, teljesen acélból készült, megmunkált alkatrészekből, és egy darabka ötvözet (kivéve a Superlightoknál) vagy műanyag sincs az alkatrészek között. És bár ez egy másik kor relikviája, még ma is egy borzasztóan megbízható, működőképes lőfegyver, amelyet érdemes megkeresni, ha nem vagy olyan szerencsés, hogy már rendelkezel vele. P h i l B o u r j a i l y